Πατρίς, Ευγενία, Τηλεόραση

Δεν είναι η πρώτη φορά που επισημαίνεται στον Τύπο η εξοικείωση της ελληνικής ακροδεξιάς με τον …’λαμπερό κόσμο του lifestyle’. Το άρθρο της Έφης Μαρίνου από το «7» της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας αναδεικνύει μια από τις όψεις αυτής της εξοικείωσης.

Σοβαρή μαέστρος ή σέξι χορεύτρια; Αυστηρή κριτής ή αδίστακτη ξεκατινιάστρα; Μα, όλα μαζί. Οσο κι αν τον μπερδεύουμε με τον πραγματικό, ο εικονικός κόσμος της τηλεόρασης δημιουργείται από εικονικές ταυτότητες. Και η Ευγενία Μανωλίδου ξέρει να τις υποδύεται όλες. Με το αζημίωτο. Οχι μόνο για τον εαυτό της. Και για τον φουκαριάρη τον άντρα της.

Ακόμα κι όταν εμφανίζεται μόνη, ο Αδωνις Γεωργιάδης είναι παρών. Πότε ως «απρόσμενος» επισκέπτης με μπουκέτο σε πρωινάδικο, πότε ως «περαστικός» για να δει πώς τα πηγαίνει η χορευτική της πρόβα, πότε για να ανακοινώσει με υπερηφάνεια «έσκισες, αγάπη μου», μόλις έχει διαγωνιστεί με τόσο τρακ. Να το ανακοινώσει όχι τόσο σ’ εκείνη όσο στους τηλεθεατές και ψηφοφόρους. Γιατί δηλαδή; Δεν δικαιούται την ανάπαυση του πολεμιστή ένας πολιτικός προσηλωμένος στο εθνικό μετερίζι; Δεν μπορεί να χαρεί έναν έρωτα καθαγιασμένο από την Εκκλησία «ένας από τους πιο γενναίους Ελληνες», όπως τον χαρακτήρισε ο αρχηγός του Γιώργος Καρατζαφέρης;

Ετσι, άλλωστε, συγκίνησε ο Αδωνις την πολυδιαφημισμένη νύφη του ΛΑΟΣ. «Με το μυαλό και τη λογική του», όπως έχει πει η ίδια. Εκείνη είχε προσφύγει μαθήτρια στη σχολή που εκείνος διατηρεί, με σκοπό να διδαχτεί την αρχαία ελληνική. Οι γνώσεις και ο φλογερός οίστρος του, τη σκλάβωσαν: Ο Γεωργιάδης περιέγραφε τις μάχες των αρχαίων προγόνων μας «τόσο γλαφυρά σαν να ήταν παρών». Η Ευγενία, πάλι, πάντα ήθελε να κάνει κάτι που «θα σχετιζόταν με την τέχνη, την ομορφιά, με κάτι το εντελώς ουράνιο». Η συνάντησή τους δημιούργησε «ένα σεισμό». Ομως η αγία εικόνα της πατρίδας έμεινε ανέπαφη. «Να κρατάτε στην καρδιά σας πάντα την Ελλάδα!» ζήτησε από το πλήθος των συμπατριωτών της, καθώς ανέβαινε τα σκαλιά της εκκλησίας, όπου την περίμενε ο εκλεκτός νυμφίος.

Και ποιος αμφιβάλλει γι’ αυτό, όταν έχει παρακολουθήσει την εκπομπή του βουλευτή «Ελλήνων Εγερσις» στο Τηλεάστυ με φόντο τη γαλανόλευκη και με το αφυπνιστικό μότο «Ιτε Παίδες Ελλήνων»; Εκεί κρατά ψηλά το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων διαφημίζοντας βιβλία αρχαιολατρικής απλοϊκότητας. Επίσης αναλύει την πολιτική επικαιρότητα, ενώ ο αδελφός του Λεωνίδας ακούει μαγεμένος: «Είσαι καταπληκτικός Αδωνι»… Ο Γεωργιάδης κατακεραυνώνει τα ΜΜΕ γιατί προβάλλουν εικόνες κινητοποιήσεων, ζητά την ποινικοποίηση της κουκούλας και ν’ ανοίξει η Αγιά Σοφιά ως ορθόδοξος ναός. Και πόσο επιδεικτική αυτή η ψευτοκαθαρεύουσα με τις υπογεγραμμένες να κομπάζουν! Στο βιογραφικό του ενημερώνει ότι «ενυμφεύθη την Ευγενία Μανωλίδου, με την οποία έχουν έναν υιό, τον Αθανάσιο-Περσέα». Ο οποίος, βεβαιώνει η περήφανη μητέρα, απαγγέλλει από τριάμισι ετών στίχους της «Ιλιάδας» στα αρχαία ελληνικά.

Παράλληλα ο πατέρας ξιφουλκεί από το βήμα της Βουλής εναντίον όσων δεν προνόησαν να έχουν τέτοια παιδεία. Εναντίον ιδίως της αριστεράς, την οποία κατηγορεί ότι υπονομεύει την αστική κοινοβουλευτική δημοκρατία «για να πεινάσει η Ελλάς μήπως έτσι πάρει τη ρεβάνς από το 1949». Διωκόμενος, για κείνον, είναι ο επιχειρηματίας που δεν προστατεύεται από κανέναν. Προτείνει μάλιστα να δημιουργηθεί μνημείο στον «άγνωστο επιχειρηματία».

Εν τω μεταξύ, η ευγενής Ευγενία γνώριζε μια νέα εμπειρία που «την πήγε παραπέρα ως άνθρωπο». Η ίδια που αναφωνεί τώρα στο «Ελλάδα έχεις ταλέντο» «κάποιος πρέπει να ντρέπεται εδώ μέσα», στη «Στιγμή της αλήθειας» έθετε ερωτήσεις που προφανώς πήγαζαν από την αστείρευτη δεξαμενή της αρχαίας ελληνικής γραμματείας: «Η πρώτη σου σεξουαλική επαφή ήταν με τραβεστί;», «Πιστεύεις ότι τα νεύρα της αδελφής σου οφείλονται στην έλλειψη σεξ;», «Θα δεχόσουν πέντε εκατομμύρια ευρώ αν αυτό σήμαινε ότι ο πατέρας σου θα έχανε πέντε χρόνια απ’ τη ζωή του;». Και πόσο χαιρόταν η καλή μαέστρος, όταν ο «ορός της αλήθειας» επιβεβαίωνε τον εκούσιο εξευτελισμό των διαγωνιζόμενων και των οικογενειών τους.

Η ίδια βέβαια «δεν θέλει να γίνει βορά στα μέσα μαζικής ενημέρωσης». Γι’ αυτό και, όταν εμφανίζεται πρωί, μεσημέρι, βράδυ στην τηλεόραση, πότε ως διαγωνιζόμενη χορεύτρια και πότε ως άτεγκτη κριτής, είναι πάντα με τους όρους της. Που γίνονται σεβαστοί και στις κουτσουμπολίστικες μεσημεριανές εκπομπές και στα περιοδικά του λάιφσταϊλ. Εδώ τα δημοσιεύματα εμφανίζονται συχνά συνδυασμένα: πριν καλά καλά προλάβει να «δοκιμαστεί» ως χορεύτρια, βγαίνει κιόλας στα περίπτερα το σχετικό φωτογραφικό αφιέρωμα. Αλλωστε η Μανωλίδου έχει την άνεση να προσαρμόζεται σε κάθε κόνσεπτ: κάπου έχει πάντα πρόχειρη την μπαγκέτα μήπως και της ζητήσουν να θυμηθεί την ιδιότητα της μουσικού. Ομως μάλλον προτιμά την ιδιότητα της στοργικής μητέρας, της ερωτευμένης συζύγου, της σέξι γυναίκας. Πολλά μοντέλα που διαγκωνίζονται για λίγα τηλεοπτικά δευτερόλεπτα θα ζήλευαν τα σχόλια των θαυμαστών της στο Ιντερνετ.

Γιατί να μην αξιοποιηθούν όλ’ αυτά ακόμα περισσότερο; Εκτός από δημοσιότητα και χρήματα, μπορεί να φέρουν και ψήφους. Αυτό το λαχταριστό κομμάτι της τηλεοπτικής αγοράς φαίνεται ότι εκτιμάται σαν νότα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού στο κόμμα του κουμπάρου Γ. Καρατζαφέρη. Η Ευγενία μπορεί να μεταφέρει αταβιστικά στο ΛΑΟΣ έτοιμα θύματα της τηλεοπτικής χαύνωσης. Παλιά καραβάνα στη διαφήμιση, ο αρχηγός του κόμματος προσεταιρίστηκε εγκαίρως το τηλεοπτικό λάιφσταϊλ. Καλή η Εκκλησία και το φλερτ με τους χουντικούς, αλλά η νέα εποχή χρειάζεται και την Εφη Σαρρή βουλευτή και τον Ψινάκη, «έναν από τους πιο έξυπνους Ελληνες». Ποιος θα μπορούσε να τους γεφυρώσει καλύτερα από την Ευγενία; «Μεγάλη είναι η προσφορά της κυρίας Μανωλίδου στο κόμμα. Το βάζει σε άλλους κόσμους, έχουμε πήξει από θεούσες και από συντηρητισμό», δήλωσε ο αρχηγός στο «Βήμα». Και πρόσθεσε ότι πολύ ευχαρίστως θα την έχει σε εκλόγιμη θέση στο ψηφοδέλτιό του αν εκείνη του το ζητήσει.

Η διασκέδαση της σαχλαμάρας

Και η χυδαία διαπόμπευση ανθρώπων στην οποία πρωταγωνιστούσε, πώς συμβιβάζεται με το «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια»; Ανιστόρητη ερώτηση: ένας υποκριτικός δυϊσμός υπήρχε ανέκαθεν στην ακροδεξιά. Η μαύρη συντήρηση και θρησκοληψία δεν είναι παρά η άλλη όψη του νομίσματος όπου λάμπει και η επιδεικτική αποθέωση του κιτς. Επί χούντας, η διασκέδαση της σαχλαμάρας απογειώθηκε. Η νερόβραστη «ελληνική ποπ» κυριαρχούσε. Ο κινηματογράφος παραδόθηκε στα χέρια του Τζέιμς Πάρις. Και, όταν δεν εκκλησιάζονταν και εγκαινίαζαν στάδια, αρκετά πρωτοπαλίκαρα του καθεστώτος τα έσπαγαν στου Βοσκόπουλου και της Μαρινέλλας, στιγμές που έλειψαν από την «Ιστορία της Ελλάδας» όπως παρουσιάστηκε στη συνέντευξη τύπου το μιούζικαλ που συνεχίζεται στο «Παλλάς». Και ταυτόχρονα, να η χουντική Τσινετσιτά στο Παναθηναϊκό Στάδιο, τα καλλιστεία και οι Ολυμπιάδες Τραγουδιού και η γεμάτη ανακούφιση υποδοχή του καθεστώτος από τον Νίκο Μαστοράκη στους «Μοντέρνους Καιρούς». Στιχουργός και μέντορας ποπ συγκροτημάτων την εποχή εκείνη, ο Γ. Καρατζαφέρης είχε διατελέσει και επιχειρηματίας πρακτορείου μοντέλων. Αν δεν ξέρει αυτός να αξιοποιήσει το νέο ζεύγος της τηλεοπτικής επικαιρότητας, τότε ποιος ξέρει; Η αίγλη που περιβάλλει το ζεύγος Αδωνις – Ευγενία έχει αρχίσει πια να παίρνει μυθικές διαστάσεις. Κάτι σαν Μπραντ Πιτ – Αντζελίνα Ζολί…

Οι δυο τους υποδύονται ρόλους απέναντι σ’ έναν κόσμο που αφήνεται στη «διασκέδαση» που του προσφέρουν. Μοναδική άμυνα είναι η προσπάθεια να διακρίνουμε πίσω από τις λέξεις και κυρίως πίσω από τις εικόνες. Και πίσω από την εικόνα της ευειδούς Ευγενίας υπάρχει ένα ακροδεξιό κόμμα που αλιεύει ψήφους μπαϊλντισμένων και σε λίγο νεόπτωχων πολιτών. *

Advertisements

Περί theatrodromou
Το Θέατρο Δρόμου είναι ένας τρόπος να πεις όσα μπορούν να ειπωθούν με κείμενα, εικόνες και μουσικές.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: